بررسی های علمی نشان می دهد که رشد شخصیت و فکر کودکان از سه سالگی آغاز می‌شود؛ بنابراین نحوه برخورد و آموزش در این سن در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

  از آن‌جایی که بازی کردن بخش زیادی  از فعالیت کودکان  را  به خود اختصاص می‌دهد، بیشتر آموزش‌های کودکان باید بر اساس بازی و سرگرمی پیش برود.

 در گذشته والدین کلیه فرآیند آموزش کودکان را برعهده داشتند؛ در حالی که امروزه با توجه به مشغله کاری والدین  و اهمیت آموزش ، مراکزی تاسیس شده‌اند که خدمات آموزش به کودکان را بر عهده دارند.

پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی ویژه کودکان سه الی ۶ سالگی است که در آن به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آن‌ها شود.

دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش کودکان است زیرا  دراین دوران کودکان می‌آموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند.

  نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آن‌ها نیز تاثیر زیادی دارد.

 تحقیقات نشان داده بیشتر مشکلات و بیماری‌های روحی و روانی افراد ریشه دراعتماد به نفس آن‌ها در کودکی دارد لذا یکی از اهداف کلی آموزش در مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.

 برنامه‌هایی که مهدهای کودک‌ به این منظور در نظر می‌گیرند  را می‌توان به فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل به یک دیگر، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد.

 با انجام این فعالیت‌هاست که کودک به تدریج می‌آموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.

از جمله اهداف مهم مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی ها ، بهبود فرآیند رشد جسمی کودکان و شکل گیری هویت ایرانی – اسلامی است. عمده ترین هدف آموزش در دوره پیش از دبستان، آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان است. آموزش مهارتهای اجتماعی نظیر بالا بردن سطح تعامل کودک با دیگر همسالان از جمله آموزشهای مهم دوران پیش دبستانی است.

 

-کارشناسی پیش دبستانی و دبستان شهرستان تنکابن